Dagritme
Bij Ot & Sien werken we met een vast dagritme. Dit doen we omdat we rust en regelmaat erg belangrijk vinden voor onze kinderen. De momenten waarop we bijvoorbeeld eten, drinken en slapen vinden daarom iedere dag rond de zelfde tijd plaats.
Door vaste ritmes en rituelen aan te houden hebben kinderen zekerheid en vastigheid. Dit is voor hen belangrijk om zich emotioneel veilig te laten voelen. Als kinderen zich emotioneel veilig voelen kunnen ze zich optimaal ontwikkelen.
07 : 00 – 09 : 00
De kinderen worden rond deze tijd gebracht. Ouder en kind gaan samen naar de kapstok toe om daar de jas en tas op te hangen. Na een overdracht word er afscheid genomen.
Kinderen mogen na het afscheid nemen vrij spelen in één van de ruimtes of krijgen een activiteit aangeboden.
09 : 00 – 09 : 45
De kinderen gaan samen aan tafel om fruit te eten en te drinken. Dit gebeurd nadat ze zijn verschoont of naar de wc zijn geweest.
Het fruit dat de kinderen krijgen aangeboden word iedere dag vers gehaald. De kinderen krijgen standaard banaan en appel aangeboden. Dit word wisselend aangevuld met ander fruit zoals peren, mandarijnen, druiven, aardbeien en ander seizoensgebonden fruit.
Tijdens het eten en drinken word een boekje voorgelezen, worden liedjes gezongen, een spelletje gespeeld of word er gezellig gepraat.
09 : 45 – 10 : 45
Na het eten en drinken is het tijd om te gaan spelen of een activiteit te doen. Als het weer het toe laat doen we dit buiten in de tuin. Is dit niet het geval dan doen we de leuke dingen die op het programma staan zoals knutselen, voorlezen, bouwen, muziek maken, verkleden enz. binnen.
11 : 00 – 11 : 30
Als de kinderen buiten zijn geweest mogen ze na binnenkomst nog gezellig even vrij spelen tot het tijd is om te gaan eten.
11 : 30 – 12 : 15
De kinderen gaan aan tafel om samen brood te eten. Als eerste mogen ze een boterham met hartig beleg kiezen zoals smeerworst, smeerkaas, plakje worst of plakje kaas. Hierna mogen ze voor hun tweede boterham ook kiezen uit zoet beleg zoals jam of appelstroop. Dit geld ook voor een eventuele derde boterham.
12 : 15 – 14 : 30
Na het eten en drinken is het tijd om lekker te gaan slapen. De kinderen worden verschoond waarna ze op bed worden gelegd. Natuurlijk mag kun speen en/of favoriete knuffel met hen mee. Er blijft een pedagogisch medewerkster in de kamer tot alle kinderen slapen.
Niet alle kinderen slapen meer tussen de middag. Met de kinderen die wakker blijven worden verschillende activiteiten gedaan. Of krijgen de mogelijkheid om op de bank wat uit te rusten. Het moment waarop de kinderen uit bed worden gehaald verschilt. De meeste kinderen worden rond twee uur wakker en worden dan uit bed gehaald. Kinderen die al eerder wakker zijn worden en ook eerder uit gehaald. En kinderen die nog erg moe zijn laten we wat langer liggen.
14 : 30 – 15 : 30
Nadat de kinderen uit bed zijn, gaan we opnieuw met zijn alle aan tafel om te eten. We bieden de kinderen stukjes komkommer, paprika en cherrytomaten aan en laten ze hieruit kiezen. We vinden het belangrijk dat ze altijd een hapje proeven zodat ze verschillende smaken en eten leren kennen. Na de stukjes groente eten we een cracker, eierkoek, rijstwafel of ontbijtkoek.
15 : 00 – 16 : 00
De kinderen krijgen een activiteit aangeboden waarna we rond vier uur opnieuw naar buiten gaan als het weer dit toe laat. Is dit niet het geval gaan we binnen leuke dingen doen. Dit gebeurd nadat alle kinderen nog een keer zijn verschoont of naar de wc zijn gegaan.
16 : 00 – 18 : 00
De kinderen worden opgehaald. Er vind tussen de ouder en een pedagogisch medewerkster een overdracht plaats. Ook word er afscheid genomen van het kind.
Het dagritme van onze allerkleinste ziet er anders uit. We volgen voor de baby’s zo goed mogelijk hun eigen schema. Dit houdt in dat ouders zelf aangeven wanneer hun kind moet eten of slapen. Natuurlijk kijken wij zelf ook naar de behoeftes van kinderen. Hierdoor kan soms wat afgeweken worden van het doorgegeven schema.
Naarmate de baby’s ouders worden zullen we langzaam over gaan op ons vaste dagritme. Uiteraard gebeurd dit in overleg!